مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

نیرو انتظامی

تنها زمانی می‌توان کسی را مورد تفتیش قرار داد که یا جرم مشهودی واقع شده یا در جرایم غیرمشهود دستور دادستان مبنی بر ادامه تحقیقات موجود باشد. نکته مهم در این خصوص این است که حتی اگر دادستان در جرایم غیرمشهود اذن ادامه بررسی را دهد...

image

تنها زمانی می‌توان کسی را مورد تفتیش قرار داد که یا جرم مشهودی واقع شده یا در جرایم غیرمشهود دستور دادستان مبنی بر ادامه تحقیقات موجود باشد. نکته مهم در این خصوص این است که حتی اگر دادستان در جرایم غیرمشهود اذن ادامه بررسی را دهد، این اذن باید به‌صورت موردی و مصداقی باشد و نمی‌توان عموم مردم را برای کشف جرم تفتیش کرد.

آیا طبق قانون جدید گشتن ماشین توسط پلیس امکانپذیر است؟

در سال ۱۳۷۹ طبق بخشنامه شماره ۱/۱۷۹/۰۱/۴۰۲ اداره کل قوانین و امور حقوقی ناجا که تفتیش و بازرسی خودروها را علی اطلاق و غیر جرائم مشهود بدون کسب اجازه مخصوص از مقام قضایی مجاز دانسته بود و حتی در این بخشنامه و دستور مقام قضایی در زمینه خودداری از تفتیش و بازرسی غیر قانونی را غیرقابل ترتیب اثر اعلام داشته بود. بر همین اساس  پلیس طبق این بخشنامه بازرسی خودرو را بدون وجود جرم مشهود می‌توانست انجام دهد جرم مشهود طبق قانون به این معنا است که برای آن جرم قانونگذار مجازات تعیین نموده و این جرم در امکان عمومی و منظر مردم و پلیس مشاهده شود بلافاصله اقدام از سوی پلیس و اطلاع از سوی مردم به پلیس داده شود مانند عربده کشی – کیف قاپی زورگیری سرقت از منزل  و تصادف و فرار از محضر تصادف.

و اما در قانون جدید:

طبق بخشنامه قبل پلیس بدون وجود جرم مشهود نیز امکان بازرسی خودرو را داشت اما طبق ماده ۵۶ قانون آیین دادرسی کیفری بازرسی اشیا از جمله اتومبیل در جرایمی که مشهود نیست فقط باید با اجازه موردی قاضی صورت بگیرد.

بر طبق این ماده و با لغو بخشنامه شماره ۱/۱۷۹/۰۱/۴۰۲  سال ۱۳۷۹ که پلیس را مجاز بررسی و تفتیش خودرو بدون اجازه از مقام قضایی و در همه موارد قانونی دانسته بود لغو گردید و بازرسی خودرو توسط پلیس را صرفاً در موارد مشهود امکان‌پذیر دانست و در سایر موارد که جرم مشهودی وجود ندارد صرفاً با دستور موردی در خصوص همان خودرو را از مقام قضایی قانونی دانست.

برای اخذ مشاوره با وکیل حرفه ای، آشنا با قوانین جدید و همچنین پیگیری روند اجرای حکم با شماره 02122522540تماس بگیرید و یا از طریق  نصب اپلیکیشن ساوا به صورت مستقیم از سایت ( https://savaapp.com/#download_app_footer_sava ) و یا از طریق مارکت های مجازی ( گوگل پلی، بازار، مایکت و سیب چه ) برای مشاوره حضوری،تلفنی و آنلاین اقدام کنید.

 

منتشر شده در 14 بهمن 1401
دسته‌ها: اخبار
برچسب‌ها: نیرو انتظامی

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیقتر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی آنلاین و رایگان ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

مشاوره حقوقی آنلاین درخواست وکیل رایگان
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: