مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

وکیل داوری

برای حل اختلاف و نزاع راه های متفاوتی وجود دارد. یکی از راه ها مراجعه به مراجع قضایی و طرح شکایت است. اینکار به علت حجم زیاد پرونده های موجود در مراجع قضایی بسیار زمان بر و با صرف هزینه ی هنگفت است. از راه های مؤثر و بهینه برای برطرف کردن...

image

برای حل اختلاف و نزاع راه های متفاوتی وجود دارد. یکی از راه ها مراجعه به مراجع قضایی و طرح شکایت است. اینکار به علت حجم زیاد پرونده های موجود در مراجع قضایی بسیار زمان بر و با صرف هزینه ی هنگفت است. از راه های مؤثر و بهینه برای برطرف کردن این مشکل ها انتخاب یک داور جهت داوری بین دو طرف دعوی است. این روش به مراتب از روش قبلی به صرفه تر بوده و امکان حل مسائل در زمان کمتری امکان پذیر خواهد بود.

برای ثبت درخواست خود جهت وکالت توسط وکیل پایه یک دادگستری با ساوا اپ در ارتباط باشید، ساوا اپ با ارائه خدمات وکالت و امکان ثبت درخواست وکیل توسط شما به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین در تلاش است جهت برنده شدن شما در دعاوی مختلف با سرعت بالا قدم بردارد.

داوری حقوقی

داوری حقوقی از نگاه حقوقی و قوانین دادرسی مدنی بسیار تخصصی است. داوری به معنای حل و فصل خصومت توسط فردی غیر از قاضی كه طرفین دعوی با رضایت خود آن را انتخاب می کنند. داوری به این شکل در خارج از دادگاه، در سطوح داخلی و حتی بین المللی انجام می شود.

وکیل داوری

وکیل در پرونده های داوری می تواند به دو صورت حضور یابد، می تواند در جایگاه داور بوده و قضاوت را برعهده بگیرد یا به عنوان یک وکیل در جلسات داوری در حضور داور دیگری سعی بر دفاع از حق موکل و گرفتن رأی داور به نفع خود باشد. قانوناً هم حکمی كه در انتها داوری صادر می کند معتبر بوده و لازم الاجرا است.

وکیل داوری درحقیقتی به نوعی قاضی انتخاب شده از طرف طرفین دعوی بوده كه بعد از بستن قرارداد وظیفه ی قضاوت را بر عهده می گیرد. وجود قرارداد برای داوری به این روش از اصول ضروری است. چنانكه عدم اجرای انصاف و عدالت توسط وکیل داوری مسئولیت کیفری، انتظامی و مدنی متوجه ی داور می شود.

یک وکیل داوری حرفه ای باید علاوه بر هوش بالا و ریزبینی، توانایی حفط خونسردی در شرایط مختلف را داشته باشد. هر چقدر هم سابقه ی فعالیت و تجربه اش در این زمینه بر خورد باشد، با زیر و بم اینکار آشناتر بوده و راحت تر از پس این وظیفه بر می آید. همینطور به زمان انتخاب داور باید دقت کرد كه فرد انتخاب شده در حوزه ی مورد نظر تخصص کافی را داشته باشد و عملکرد منصفانه ای داشته باشد چرا كه در صورت عمل نکردن به این شکل مشکلات زیادی برای طرفین دعوی به وجود می آید.

مزیت های انتخاب وکیل داوری

انتخاب داور توسط طرفین دعوی و با شناخت قبلی سبب از بین رفتن حسن ظن شده و به نوعی سبب ایجاد اعتماد به صورت ناخودآگاه می شود. در صورت انتخاب این روش برای حل و فصل اختلافات سرعت رسیدگی و قطعیت نهایی دعوی بیشتر خواهد بود. هزینه ی محتمل دو طرف دعوی با این روش به صورت چشمگیری کمتر است.

مطلب مرتبط: نمونه امانت نامه به همراه متن رسید پول امانت

در دادگاه ها امکان تمدید مدت قضاوت وجود ندارد. طبق طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ماده ۴۸۴ آیین دادرسی مدنی درصورتی كه در متن قرارداد طرفین دعوی و داور مدت زمانی قید نشود، اعتبار قانونی آن ۳ ماه لحاظ می شود و در صورت درخواست طرفین دعوی امکان تمدید آن هم وجود دارد.

به علت رسیدگی خصوصی اختلاف و نزاع موجود، در این روش بررسی ها با جزئیات بیشتری بوده و حکم صادره توسط داور دقیق تر است.

هر چند انتخاب وکیل داوری مزیت های بسیاری دارد اما اگر هر یک از طرفین دعوا در حین داوری یا زمان ابلاغ حکم داور احساس کند كه ایراداتی وجود دارد، اعتبار توافق طرفین از بین خواهد رفت. همینطور هر یک از طرفین فرصت دارند تا ۲۰ روز بعد از تاریخ ابلاغ رای داوری نسبت به ابطال رای داوری اقدام کرده و دادخواست خود را از طریق دفتر خدمات قضایی ثبت و پیگیری کنند.

نکات مهم در زمان تنظیم شرایط داوری

موارد قانونی متوجه وکیل داوری

طبق ماده ی ۵۸۸ قانون مجازات اسلامی، در صورت اثبات دریافت رشوه به نفع یکی از طرفین دعوی توسط داور معین شده، فرد خاطی به شش ماه تا دو سال حبس یا به پرداخت مجازات نقدی از سه تا دوازده میلیون ریال محکوم و آنچه گرفته است، به عنوان مجازات مودی به نفع دولت ثبت می شود.

ماده ۵۰۱ قانون آئین دادرسی مدنی بیان می دارد كه «هرگاه در اثر تدلیس، تقلب یا تقصیر در انجام وظیفه داوران ضرر مالی متوجه یک طرف یا طرفین دعوا شود، داوران برابر موازین قانونی مسئول جبران خسارت وارده خواهند بود.»

بر اساس ماده ۴۷۳ قانون آئین دادرسی مدنی «اگر داور بعد از قبول داوری بدون عذر موجه از قبیل مسافرت یا بیماری وامثال آن در جلسات داوری حاضر نشده یا استعفا دهد و یا از دادن رأی امتناع کند، علاوه بر جبران خسارات وارده تا پنج سال از حق انتخاب شدن به داوری محروم خواهد بود.»

چه افرادی صلاحیت داوری ندارند؟ ماده ۴۶۹ قانون آئین دادرسی مدنی به صورت کامل افراد فاقذ شرایط داوری را اشاره کرده است.

«دادگاه نمی تواند اشخاص زیر را به سمت داور معین کند مگر با تراضی طرفین :

صلاحیت داور

شخص یا اشخاصی كه به داوری برگزیده میشوند باید از صلاحیت و شایستگی داوری برخوردار باشند و ممنوع از داوری نباشند. در صورتی كه رای به وسیله داورانی صادر شود كه مجاز به صدور رای نبوده اند، رای داوری باطل قلمداد شده و قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

شرایط داوری

داور امکان دارد شخص حقیقی یا حقوقی باشد و در هر صورت نمی تواند یکی از طرفین باشد و باید ثالث باشد. بطور مثال نمی توان یکی از مدیران زیرمجموعه شخص طرف قرارداد را بعنوان داور مرضی الطرفین انتخاب کرد.همینطور از جمله شرایط داوری استقلال و بی طرفی، داشتن اهلیت قانونی و توانایی داوری است.

تعداد داوران

کمیت داوران تابع توافق طرفین بوده كه امکان دارد واحد یا متعدد باشند و در صورت تعدد عده داوران، یکی از آن ها بعنوان سرداور انتخاب می شود. تعداد داوران می تواند زوج یا فرد باشد اما زوج بودن تعداد داوران به علت مشکلاتی كه در اخذ رای و به دست آمدن رای اکثریت ایجاد می کند و هم به منظور جلوگیری از بروز بن بست در داوری پیشنهاد نمی شود.

ابطال رای داوری

اصل بر غیرقابل ابطال بودن آرای داوری است اما برابر قانون در صورت احراز موارد بطلان رای داور مانند رای خارج از اختیارات یا مخالفت رای با قوانین، می توان درخواست ابطال رای داوری را کرد. درخواست ابطال رای داور باید ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ رای داور انجام گیرد. برابر رویه قضایی ایران درخواست ابطال رای داور، نیازمند تقدیم دادخواست است. در صورتی كه درخواست ابطال رای داور، خارج از موعد قانونی به دادگاه تسلیم شود، دادگاه قرار در درخواست را صادر خواهد کرد.

اجرای رای داور

  1. بعد از ابلاغ رای داور به طرفین داوری، رای داور لازم الاجرا می شود و محکوم علیه باید رای داور را ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ، اجرا کند
  2. اگر محکوم علیه از اجرای اختیاری رای داور خودداری کند، اجرای رای داور تابع قانون اجرای احکام مدنی و قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی است. در اینصورت محکوم علیه از طریق اجرای احکام دادگاه مجبور به اجرای رای می شود

ساوا اپ، بهترین وکیل حقوقی - بهترین وکیل کیفری را در اختیار دارد و آماده همکاری با شما و قبول پرونده های شما خواهد بود، درخواست خود را ثبت کنید تا به بهترین شکل، از طریق کارشناسان جزئیات بیشتر را دریافت کنید.

منتشر شده در 08 مرداد 1402
دسته‌ها: لندینگ پیج
برچسب‌ها: وکیل داوری

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیقتر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی آنلاین و رایگان ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

مشاوره حقوقی آنلاین درخواست وکیل رایگان
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: