مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

وکیل جرایم علیه اشخاص

وکیل جرایم علیه اشخاص و اطفال : فصل هفدهم قانون مجازات اسلامی از ماده ۶۱۲ الی ماده ۶۳۶ مبحث جرایم علیه اشخاص و اطفال را مطرح و به صورت دقیق مبانی رسیدگی به جریانات قضایی چنین پرونده هایی را تشریح کرده است. مباحث این فصل ...

image

وکیل جرایم علیه اشخاص و اطفال : فصل هفدهم قانون مجازات اسلامی از ماده ۶۱۲ الی ماده ۶۳۶ مبحث جرایم علیه اشخاص و اطفال را مطرح و به صورت دقیق مبانی رسیدگی به جریانات قضایی چنین پرونده هایی را تشریح کرده است. مباحث این فصل در بخش های مختلفی همچون جرائم علیه اشخاص، جرائم علیه اطفال، جرائم علیه جنین و جرائم علیه مردگان قابل دسته بندی می باشند.

برای ثبت درخواست خود جهت وکالت توسط وکیل پایه یک دادگستری با ساوا اپ در ارتباط باشید، ساوا اپ با ارائه خدمات وکالت و امکان ثبت درخواست وکیل توسط شما به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین در تلاش است جهت برنده شدن شما در دعاوی مختلف با سرعت بالا قدم بردارد.

جرایم علیه اشخاص

منظور از شخص در این بخش یک شخص حقیقی اعم از مذکر و یا مونث است كه در زمره اطفال قرار نداشته و به سن بلوغ رسیده باشد. مهمترین جرائمی كه در فصل هفدهم قانون مجازات اسلامی علیه اشخاص بیان شده است جرم قتل، ضرب و جرح، منازعه و مزاحمت است.

جرم قتل عمد

جرم قتل غیر عمد

جرم قتل غیر عمد با درجاتی خفیف تر از قتل عمد رخ می دهد. قتل غیر عمد همه شرایط وقوع قتل عمد را دارد اما در این نوع از قتل قصد برای نتیجه کار وجود نداشته و به همین علت مجازاتی خفیف تر از قتل عمد دارد.

تبصره ۱ این ماده بیان می کند كه مقررات ماده ۶۱۶ شامل قتل غیر عمد در اثر تصادف رانندگی نمی شود. تصادف رانندگی منجر به فوت نمونه ای از قتل شبه عمد است و در زمره جرائم موجود در فصل هفدهم نیست.

جرم ضرب و جرح

تبصره ۱ این ماده درباره جراحاتی كه در زمره موارد فوق قرار نگیرند بیان می کند در صورتی كه آلت جرح اسلحه یا چاقو و امثالهم باشد مرتکب سه ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد.

جرم منازعه

وکیل جرایم علیه اشخاص و اطفال : منازعه از آن جمله جرائمی است كه امنیت افراد جامعه را در معرض خطر قرار داده و به همین علت مورد توجه قانون گذار جمهوری اسلامی ایران واقع شده است. تحقق این جرم منوط به درگیری و زد و خورد بوده و با توجه به اینكه ارتکاب آن مستلزم جرم علیه همهت جسمانی افراد است می توان از آن به عنوان یک جرم وابسته اشاره کرد. قانون مجازات اسلامی درباره جرم منازعه و در ماده ۶۱۵ بیان می دارد:

  1. در صورتیكه نزاع منتهی به قتل شود حبس از یک تا سه سال
  2. در صورتیكه نزاع منتهی به نقص عضو شود حبس از شش ماه تا سه سال
  3. اگر نزاع منتهی به ضرب و جرح شود حبس از سه ماه تا یک سال

تبصره اول ماده ۶۱۵ قانون مذکور دفاع مشروع را از شمول این ماده خارج ساخته و در تبصره دوم بیان می کند كه مجازاتهای فوق مانع اجرای قصاص یا دیه نخواهد شد.

جرم مزاحمت

وکیل جرایم علیه اشخاص و اطفال : مزاحمت در حقوق مصادیق بسیار زیادی دارد با این حال مزاحمت برای بانوان و اطفال و همینطور مزاحمت برای استفاده از حق مهمترین مصادیق مزاحمت می باشند؛ اما جرم مزاحمت از حق در حقوق خصوصی مورد بررسی واقع می شود و جرم مزاحمت برای اشخاص یکی از مصادیق جرایم کیفری است. این جرم در صورتی كه درباره بانوان و اطفال در اماکن عمومی صورت گیرد با توجه به ماده ۶۱۹ منجر به محکومیت ۲ تا ۶ ماه حبس و یک تا۷۴ ضربه شلاق خواهد شد.

جرم مزاحمت علیه اشخاص در صورتی كه به وسیله چاقو و آلات دیگری صورت گیرد در صورتی كه منجر به یکی از مصادیق محاربه نشود مشمول شش ماه تا دو سال حبس و یک تا۷۴ ضربه شلاق می شود.

جرایم علیه اطفال

جرائم علیه اطفال به طرق مختلفی روی می دهند. در این میان جرم ربودن طفل، مهمترین مسئله ای است كه در جهان امروز مطرح می شود. در ادامه انواع جرائم علیه اطفال را بیان می کنیم.

جرم ربودن و مخفی کردن طفل

جرایم علیه اطفال از جمله اقداماتی می باشند كه به شدت وجدان عمومی را جریحه دار کرده و همین امر ضرورت برخورد شدید با مجرمان چنین افعالی را نمایان می سازد. قانونگذار در ماده ۶۳۱ به جرم ربودن و یا مخفی کردن طفل زنده و مرده پرداخته است. در این خصوص جرم ربودن و یا مخفی کردم طفل زنده مشمول شش ماه تا سه سال حبس و برای اطفال مرده مشمول یک هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جریمه نقدی است.

جرم رها کردن کودک

رها کردن طفلی كه قادر به مراقبت از خود نیست در مکانی خالی از سکنه مشمول ۶ ماه تا ۲ سال حبس و یا سه میلیون تا ۱۲ میلیون ریال جریمه نقدی است. در صورتی كه محل مورد نظر خالی از سکنه نباشد این مجازات به میزان نصف آن مقدار تقلیل خواهد یافت. در صورتی كه اقدام مورد نظر منجر به ورود آسیب و یا صدمه یا فوت طفل شود رها کننده حسب مورد به مجازات های قصاص دیه و یا ارش محکوم خواهد شد.

ساوا اپ، بهترین وکیل حقوقی - بهترین وکیل کیفری را در اختیار دارد و آماده همکاری با شما و قبول پرونده های شما خواهد بود، درخواست خود را ثبت کنید تا به بهترین شکل، از طریق کارشناسان جزئیات بیشتر را دریافت کنید.

منتشر شده در 08 مرداد 1402
دسته‌ها: لندینگ پیج

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیقتر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی آنلاین و رایگان ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

مشاوره حقوقی آنلاین درخواست وکیل رایگان
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: