مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

آیا به جنین اهدایی ارث تعلق میگیرد؟

جنین اهدایی از جمله روش های نوینی است که این روزها زوج های زیادی برای صاحب فرزند شدن از آن استفاده می کنند. ممکن است زوجینی که سختی های زیادی را تا رسیدن به داشتن فرزند طی کرده اند ابتدا به پیامدهایی که این کار خواهد داشته فکر نکنند. یکی از موانعی که بر سر راه پدر و مادرها قرار می گیرد، مسئله ارث است...

image

تاریخ به روز رسانی:

خورشیدی

۱۴۰۳/۰۵/۲۴

چهارشنبه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳

میلادی

2024-08-14

Wednesday - 2024 14 August


آیا به جنین اهدایی ارث تعلق می‌گیرد؟

 

مقدمه:
روش‌های نوین بارداری همچون جنین اهدایی به زوج‌های بسیاری کمک می‌کند تا صاحب فرزند شوند. با این حال، پیامدهای حقوقی این روش‌ها، به‌ویژه در زمینه ارث، نگرانی‌هایی را برای والدین به وجود می‌آورد. از آنجا که در تلقیح مصنوعی از اسپرم یا تخمک بیگانه استفاده می‌شود، شبهاتی در مورد تعلق گرفتن ارث به فرزندان حاصل از جنین اهدایی مطرح است. این مقاله به بررسی وضعیت حقوقی این کودکان و شرایط ارث‌بری آن‌ها می‌پردازد.

 

 

ارث و قوانین مربوط به آن

ارث به ماترکی اطلاق می‌شود که از فرد فوت‌شده برای بازماندگان نسبی به جا می‌ماند. بر اساس قوانین ارث، افرادی مانند پدر، مادر، فرزندان، و نوه‌ها از مهم‌ترین وارثان محسوب می‌شوند. در هر روش بارداری، قوانین مربوط به ارثیه ممکن است متفاوت باشد، اما هم‌خون بودن همچنان مهم‌ترین عامل در تقسیم اموال است.

دعاوی انحصار وراثت و تقسیم ترکه یا ارث

وضعیت ارث در بارداری از طریق جنین اهدایی

در بارداری از طریق جنین اهدایی، وضعیت ارث‌بری کمی پیچیده‌تر می‌شود. اگر جنین از اسپرم و تخمک بیگانه تشکیل شده باشد، فرزند حاصل از این بارداری با پدر و مادر پذیرنده رابطه وراثتی نخواهد داشت. این بدان معناست که در زمان انحصار وراثت، هیچ سهمی از اموال پدر و مادر به این فرزند تعلق نمی‌گیرد.

 

مسئله ارث در قانون ایران

قانون ایران بر اساس فقه اسلامی، توارث را بر اساس رابطه نسبی و هم‌خونی می‌پذیرد. بنابراین، اگر فرزندی با پدر یا مادر خود رابطه نسبی نداشته باشد، از آن‌ها ارث نخواهد برد. در مورد جنین اهدایی، اگر اسپرم یا تخمک از والدین نباشد، فرزند از نظر قانونی وارث آن‌ها نخواهد بود. 

با این حال، در صورتی که والدین تمایل داشته باشند، می‌توانند پیش از فوت، اموال خود را به فرزند حاصل از جنین اهدایی انتقال دهند. این امر می‌تواند از طریق تنظیم سند صلح منافع مادام‌العمر انجام شود.

 

نکات مهم در مورد ارث‌بری فرزندان حاصل از جنین اهدایی

1. تعلق نگرفتن ارث: فرزند حاصل از جنین اهدایی، در زمان انحصار وراثت از پدر و مادر قانونی خود ارث نمی‌برد.
2. انتقال اموال: والدین می‌توانند پیش از فوت، اموال خود را به این فرزند انتقال دهند.
3. مشاوره حقوقی: والدین باید پیش از اقدام به بارداری از طریق جنین اهدایی، با وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنند تا از پیامدهای حقوقی و ارث‌بری مطلع شوند.

شکایت برای گرفتن ارث | مشاوره حقوقی آنلاین

نتیجه‌گیری

با توجه به مسائل حقوقی پیچیده مربوط به جنین اهدایی و ارث، والدینی که قصد دارند از این روش استفاده کنند، باید از همان ابتدا تکلیف ارث آینده فرزند را مشخص کنند. ساوا اپ می‌تواند به عنوان یک مشاور حقوقی، شما را در این زمینه راهنمایی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، با ساوا اپ تماس بگیرید.

 

منتشر شده در 22 خرداد 1402
دسته‌ها: مقالات
برچسب‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیقتر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی آنلاین و رایگان ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

مشاوره حقوقی آنلاین درخواست وکیل رایگان
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: